28ژوئن 2022- محققان رویکرد جدیدی را برای درمان اختلالات خوردن غذا ارائه کردند. دانشمندان نشان دادند که گروهی از نورونها (سلول‌های عصبی) در هیپوتالاموس به نام  AgRP، یا نورون‌های پپتیدی مرتبط با آگوتی، ترشح لیزوفسفولیپیدهای درون‌زا را کنترل می‌کنند که به نوبه خود تحریک‌پذیری سلول‌های عصبی در قشر مغز را کنترل کرده و باعث تحریک دریافت غذا می‌شود.

در این فرآیند، مرحله حیاتی در این مسیر سیگنالینگ توسط آنزیم اتوتاکسین کنترل می شود که مسئول تولید اسید لیزوفسفاتیدیک (LPA) در مغز به عنوان تعدیل کننده ی فعالیت شبکه ای است. تجویز مهارکننده‌های اتوتاکسین می‌تواند به طور قابل‌توجهی هم مصرف بیش از حد غذا پس از روزه‌داری و هم چاقی را در مدل‌های حیوانی کاهش دهد. این مقاله با عنوان «نورون‌های AgRP رفتار مصرف غذا را در سیناپس‌های قشر مغز از طریق لیزوفسفولیپیدهای مشتق شده ی محیطی کنترل می‌کنند» اکنون درNature Metabolism  منتشر شده است.

اختلالات خوردن و به ویژه چاقی یکی از شایع ترین علل انواع بیماری ها در جوامع صنعتی در سراسر جهان به ویژه بیماری های قلبی عروقی با ناتوانی های دائمی یا عواقب کشنده ای مانند حملات قلبی، دیابت یا سکته های مغزی است. تلاش‌ها برای تأثیرگذاری بر رفتارهای غذایی با دارو تاکنون بی‌اثر بوده است. یک درمان جدید که تحریک پذیری شبکه های کنترل کننده ی رفتار خوردن را تعدیل می کند، گامی تعیین کننده برای کنترل این چاقی گسترده خواهد بود.

تیم تحقیقاتی دریافتند که در افراد مبتلا به اختلال در سیگنال دهی سیناپسی LPA، نرخ چاقی و دیابت نوع 2 بالاتر است. گروهی به رهبری پروفسور یوهانس فوگت از دانشکده پزشکی دانشگاه کلن، پروفسور رابرت نیتچ از دانشکده پزشکی دانشگاه مونستر و پروفسور توماس هوروات از دانشکده پزشکی ییل در ایالات متحده، اکنون نشان داده اند که کنترل تحریک پذیری نورون های قشر مغز توسطLPA ، نقش اساسی در کنترل رفتار خوردن ایفا می کند: نورون های AgRP مقدار لیزوفسفاتیدیل کولین (LPC) را در خون تنظیم می کنند. از طریق انتقال فعال، LPC به مغز می رسد، جایی که توسط آنزیم اتوتاکسین(ATX)  به LPA، تبدیل می شود که در انتقال سیگنال سیناپسی فعالیت می کند. سیگنال‌های سیناپسی LPA شبکه‌های خاصی را در مغز تحریک می‌کنند و در نتیجه منجر به افزایش مصرف غذا می‌شوند.

در مدل موش، پس از یک دوره ناشتا، افزایش LPC در خون منجر به افزایش LPA تحریک کننده در مغز شد. این موش ها رفتار معمولی در جستجوی غذا را از خود نشان دادند، که هر دو را می توان با تجویز مهارکننده های اتوتاکسین به حالت نرمال باز گرداند. از سوی دیگر، محققان با تجویز مداوم این مهارکننده ها، وزن موش های چاق را کاهش دادند. پرفسور فوگت توضیح داد: ما شاهد کاهش قابل توجهی در مصرف بیش از حد غذا و چاقی از طریق جهش ژنی و مهار داروییآنزیم اتوتاکسین(ATX) بودیم. بنابراین، یافته‌های اساسی ما در مورد تحریک‌پذیری مغز از طریق LPA، که سال‌ها روی آن‌ها کار کرده‌ایم، نقش اصلی را در رفتارهای تغذیه ای بازی می‌کند. پرفسور رابرت نیتش گفت: این یافته ها گامی مهم به سوی تولید داروی جدید است، مطالعه ی ما نشان داد که در افرادی که مسیر سیگنالینگ LPA سیناپسی در آنها دچار اختلال شده است، بیشتر احتمال دارد اضافه وزن داشته باشند و از دیابت نوع 2 رنج ببرند. این یک نشانه ی قوی از موفقیت درمانی احتمالی مهارکننده‌های ATX است که در حال حاضر به همراه موسسه Hans Knöll در Jena برای استفاده در انسان در حال توسعه ی آن هستیم.

این یافته‌ها در مورد کنترل تحریک شبکه‌های عصبی در رفتار خوردن از طریق لیزوفسفولیپیدها و احتمالات درمانی جدید بر این اساس، می‌تواند در آینده نه تنها به درمان اختلالات خوردن، بلکه به درمان بیماری‌های عصبی و روانی کمک کند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/06/220628170153.htm